Waarom jij als beheerder tijd moet besteden aan jezelf
We vinden het ontzettend belangrijk om juist deze blog te schrijven. Waarom? Omdat beheerders écht meer aan zichzelf mogen denken. Als beheerder houd je vaak ontzettend veel ballen in de lucht; je bent bezig met ad-hoc vraagstukken, brandjes blussen, gebruikerstevredenheid, je draait projecten, bent verantwoordelijk voor overdrachten, en moet ook nog de continuïteit van de applicatie borgen en kennis opdoen. En alles is even belangrijk voor je gevoel, en dan met name de vraagstukken die komen van je collega’s die direct iets opgelost willen hebben, die vinden dat hun vraagstuk NU het allerbelangrijkst is. Dit is niet alleen bij ad-hoc vraagstukken / gebruikersvragen, maar ook binnen projecten.
Dienstverlenend
Wat wij vaak zien is dat beheerders ontzettend dienstverlenend zijn. Dit is een hele goede eigenschap, immers je wilt snel in oplossingen voorzien en het beste voor alle partijen om zo de optimale aansluiting te vinden tussen de organisatie en de software. Het nadeel is alleen dat dit vaak ten koste gaat van jouw agenda, jouw werkplezier en ook jouw resultaten. Eigenlijk maak je je eigen agenda ondergeschikt aan die van je collega’s, en dat is natuurlijk funest voor de resultaten. Het zou toch wat zijn als iedereen jouw agenda bepaalt, hoe kan je dan echt toegevoegde waarde leveren op de lange termijn? Niet dus.
Nu zeggen we niet dat je jouw dienstverlenende eigenschappen maar helemaal achterwege moet laten, nee juist niet. Want dit is een ontzettend belangrijke en goede eigenschap om je werk uit te voeren. Maar wat we wel vaak zien is dat deze goede eigenschap kan doorslaan in een valkuil. En daar moet je alert op zijn. Want ja, je bent behulpzaam, maar als dit doorslaat dan neem je te veel hooi op je vork waardoor jij zelf niet uitkomt met je tijd en tot in de uurtjes doorwerkt. Herkenbaar?
Besteed tijd aan jezelf!
En daarom is het belangrijk om als beheerder tijd te besteden aan jezelf. En hiermee bedoelen we niet tijdens je werk een masseur laten komen of je favoriete tijdschrift te lezen met je benen omhoog (als dit bijdraagt aan je productiviteit ga je gang! 😉 ), maar jezelf en jouw belangen niet achterstellen ten opzichte van jouw collega’s. Om ervoor te zorgen dat je niet teveel hooi op je vork neemt, om ervoor te zorgen dat je makkelijker (strategisch) nee kan zeggen en je focus kunt behouden. Met andere woorden, je bent zelf ‘in control’ over jouw werkzaamheden, waardoor je betere resultaten boekt zowel voor je collega’s die ad-hoc vragen hebben als die bijdragen aan de doelstellingen. Door aandacht te besteden aan jezelf en jouw werkwijze kun je met veel meer structuur werken, waardoor je overzicht bewaart, vragen (op de lange termijn) kan voorkomen en veel meer aandacht kan besteden het vinden van de verbinding tussen software en organisatie!
Dit draagt dus niet alleen bij aan beter worden in je rol, maar ook aan jouw werkplezier! Wat ervoor zorgt dat je nóg meer toegevoegde waarde biedt in de organisatie!